måndag, mars 09, 2009

En natt på akuten

(Foto av Fru Pusselbit)

Det senaste dygnet har varit oerhört intensivt! Igår kom mor och far redan vid 12.30-tiden och vi hade inte hunnit göra så mycket åt röran här, men de fick ta det som det var.

Son Pusselbit låg sjuk i sin säng och herr Pusselbit höll på med bilen. Far vilade ut i soffan lite grand och jag och mor körde dotter Pusselbit till karateträningen och tills det att dottern skulle hämtas, gick jag och mor på ett stort köpcentrum i ca 45 minuter.

När vi kom hem igen, gjorde jag i ordning hamburgare med rivna morötter i, samt potatisgratäng med kantareller. Son Pusselbit hade under dagen haft det väldigt jobbigt, för det hade gjort ont i huvudet, hjärtat, magen och det hade varit svårt att andas. Klockan 20.30 var jag, son Pusselbit och mor på akuten, medans min man fortfarande låg under bilen i snöregnet och dotter Pusselbit inte fick äta mera, för hon skulle ju ta prover idag kl. 08.00 på vårdcentralen...

Vid 01.30-tiden fick vi träffa en läkare, vid 02.30-tiden fick sonen röntga vänster lunga som bubblade lätt vid andning... Först vid 04.30 fick vi träffa läkaren igen och jag måste erkänna att nu har jag nog läst igenom varenda tidning de har i hela akuten! ;)

Det var som tur var inget allvarligt, men de tror att han har tarmbakterier som är jobbiga och som gör allt mycket irriterat, så att han har fått recept på medicin som han ska äta i ca 14 dagar för att det ska bli bra. Han ska inte äta så stark mat och det blir svårt då son Pusselbit älskar mycket stark mat. Dessutom ska han ta det lugnt, dricka mycket och inte stressa...

Klockan 05.15 var vi hemma igen och jag bad son Pusselbit att ringa och sjukanmäla sig på skolan, så att han kunde sova i lugn och ro efter det. Jag väckte dotter Pusselbit vid 05.45 och sa att hon skulle få gå ensam till VC, eftersom jag behövde sova. Herr Pusselbit hade försökt få tag på oss, men vi fick ju inte ha på mobiltelefonerna... och han hade råkat vrida för hårt på en mutter som gått sönder så han lade sig vid 01.30 och visste att han inte kunde använda bilen i jobbet idag, samtidigt som han undrade hur det var för oss...

Klockan 06.00 gick han upp för att göra sig i ordning för jobbet och ringa till sin chef och berätta om allt... och jag gick och lade mig. Sedan gick jag upp vid 10.30 igen, för jag vill inte vända på dygnet och dessutom ville jag tillbringa lite tid med mina föräldrar innan de åkte norröver vid 12.00. Klockan 12.30 lade jag i mera pengar i bilparkeringsavgift.

Och nu är jag superdupertrött, kanske att jag sover lite mera! ;)
Ha en så underbart härlig måndag! =)

12 kommentarer:

thebromanders sa...

Det var ett tumultartat dygn! Huvudsaken är att allt gick bra! Sömnen kan man alltid ta igen. Ta o lägg dig en stund igen, du:)

Anonym sa...

Äskade kära vän, när jag läser om ditt senaste dygn så skäms jag för att jag klagat idag. Oj oj oj, jag förstår det där med att du kallar dig för fru pusselbit. Inte undra på att du har migrän ibland. Men tänk på att en dag kommer du att bli en glad pensionär som inte sitter still, men som styr ditt liv mer än idag. Stora kramen till dig.

Gealach sa...

Ojojoj, vad jobbigt!!! :-(

Anonym sa...

Kära nån, vilken fullspeckat dygn ni har haft. Hoppas lille man känner sig bättre nu och att ni får sova gott inatt :)

Anonym sa...

Nej vad jobbigt för er. hoppas sonen blir bra snart. vad skönt att det inte var något farligt. Förstår att du är lite sleten idag. Kram.

Anonym sa...

Fy vilken natt. För dom flesta i familjen. Tur att det inte var värre iaf. Och hoppas att det blir ordning på det snart.

Anonym sa...

Nämen vilken otur ni har med allt. Hoppas son pusselbit nu mår bättre och tar det lugnt. Hoppas du får vila ut med och sova gott i natt. Kram Liv

Anonym sa...

Låter som en jobbig natt! Skönt att det inte var något allvarligt. Kramar!

Anonym sa...

God morgon i stugan! Hoppas ni fått sova gott inatt och får en fin dag :)

Anonym sa...

Vilken jobbig natt! Skönt att det inte var allvarligt!
Hoppas du har fått sova och att tisdagen blir bra!
Kram

Anonym sa...

Oj, ett sånt hektiskt dygn! Skönt att son Pusselbit inte hade nåt allvarligt på gång! Hoppas det känns bättre nu hoppas jag! Kram

Anonym sa...

ojojoj vilket elände!! Vilken konstig kombination bubbel i lunga som är tarmbakterie.. ja som tänkte på KOL men hua vilken tur att det inte var det..

Kan man inte få slem i lungor vid stress med?

Tur att det gick bra iallafall!

KRAMEN till dig vännen!!