tisdag, mars 03, 2009

Säg det med blommor

(Foto av Fru Pusselbit)

Igår kom jag igenom september-december 2008 och januari+februari 2009, när det gäller vad jag skrivit om migrän på min blogg. Det var väldigt bra att få lite mera svart på vitt hur ofta jag har det och när det också dyker upp. Det är definitivt hormonrelaterat och i medeltal är det ca 10 migrändygn och några dygn med spänningshuvudvärk/månad, så det är inte konstigt att det har känts som om jag inte kunnat göra något för att jag har migrän så ofta... vi får väl se hur det går i morgon när jag ska prata med min husläkare om allt.

I morse körde jag dotter Pusselbit till skolan och ikväll ska hon bli hämtad efter karaten. Sonen cyklade till skolan och jag är glad över att cykelvägarna hunnit bli så bra plogade efter gårdagskvällens ymniga snöande. Jag tog en liten längre promenad efter att jag kört dottern och det var härligt väder, även om det var väldigt mulet. Det var inte för kallt, eller för blåsigt och det var mycket snö på trädgrenarna.

I morse såg jag också ett program (minns inte vilket) där det konstaterades att män tyckte att det var bra och praktiskt att kunna köpa blomsterkvastar i vanliga mataffärer till sina fruar och flickvänner. Det de inte tänkte på var att det oftast var massproducerade rosor som inte håller särskilt länge och som vissnar snabbt. Deras fruar och flickvänner ville att de skulle ha någon tanke bakom blommorna och inte alltid få rosor, utan andra sorters blommor och inte nödvändigtvis dyra... men så långt hade aldrig männen tänkt.

Mellan vår förlovning och vårt giftermål fick jag en del röda rosor och det var alltid tre åt gången. När jag frågade herr Pusselbit varför han köpte just tre stycken, berättade han att en eller två rosor var för få, men fler än tre skulle bli för dyrt... ;) Efter det att vi gift oss har han inte köpt hem så mycket blommor, men några chokladkakor har dykt upp i min väska då och då. (Jag älskar ju choklad!)

Blommorna har jag fått stå för själv och då har det oftast blivit krukväxter eftersom de håller längre. Ibland misstänker jag att män absolut inte förstår hur mycket vi kvinnor älskar och tycker om blommor och hur bra vi kan må av dem när vi kan titta på och njuta av deras doft och vackra utseende. Fast, det kanske är bra att de inte vet hur viktigt blommor och växter är för oss, för då kanske de skulle kunna "manipulera" oss en hel del! ;)

Nu ska jag sätta igång med allt som behöver göras idag och önskar er alla en trevlig tisdag! =)

12 kommentarer:

Anonym sa...

oj, ja de är en heeel del migrändagar där. usch, hoppas husläkaren o du kommer på ett sätt att få ner attackerna. låter inge vidare.
ja blommor ja, dom står ja för själv, hehe, har ingen karl som köper, dock har grannen kommit med en kvist eller två under prens lopp. ja en gren från körsbärsträdet eller så. enkelt men mkt fint :)

Anonym sa...

har inte fått en blomma av gubben än på de här åren :( har provat med pikar men det hjälpte inte :)

Anonym sa...

vad gulligt att överraska med lite choklad kakor!! hihi

SV: detär jättekul med flera bloggar. det jag tänkte på är om det "kommer fram" att det är HONOM jag skriver om...

Kanske bara jag som funderar för mkt hihihi

kramen till dig

Anonym sa...

Det var ett tag sen jag fick blommor också. Men det gör inte så mycket. Efter jag såg hur det gick till att massodla rosor vill jag inte ha några längre. Om dom inte är rättvisemärktä.
Alldeles oavsett så hade jag föredragit choklad. =)

Anonym sa...

Jag har fått blommor en gång utan att ha legat på sjukhus el fyllt år. Vi har varit tillsammans i 35 år Kram från Sita

Anonym sa...

Håller tummarna för husläkarbesöket! Kramar

Anonym sa...

Såna blommor får jag...

Anonym sa...

Det händer att jag får blommor av min man,men köper för det mest dem själv.Just nu är det tulpaner som gäller. Hoppas du får ordning på din migrän.........kram

Anonym sa...

Blommor är alltid trevligt. Föredrar nog kvastarna framför de i kruka dock, för jag är helt värdelös på att hålla liv i krukväxter :)

Kram på dig

Anonym sa...

Hoppas det går bra hos läkaren imorgon
Kram

Anonym sa...

Hej på dej!

Ja, det får vi ju innerligt hoppas att det finns något att göra åt din migrän.

Ja, det där med blommor... :-) Jag får ytterst sällan några jag heller av min man, fast jag saknar det väl inte direkt. Fast nog är det vackert och trevligt med blommor förstås! Li-i-ite oftare skulle man nog faktiskt unna sej själv att köpa såna!? Íallafall nu på vinterhalvåret... På sommaren har jag ju däremot trädgården full. :-)

Ha en fin dag!!!

Anonym sa...

hej gumman.vet hur mycket ork o energi det tar med täta migränattacker.jag hade en period i mitt liv då den var nästan ständigt närvarande..det var rörigt omkring mig och det påverkar så mycket.hoppas din husdoktor kan hjälpa dig. kram!