lördag, oktober 09, 2010

Studier...


Jag bara måste ta en liten paus ifrån tyskastudierna. Under eftermiddagen har jag suttit med en A4-text som ska översättas från svenska till tyska. Jag är nu färdig med vilka ord, prepositioner och uttryck som ska användas. Som till exempel "lämnades vind för våg" och "växer som svampar ur jorden".

Det som är kvar att göra är att ta ut satsdelar och sedan själva översättningen... i tyskan är det ju så viktigt att använda rätt kasus (neutrum, feminimum eller maskulinum, samt om det ska vara singularis eller pluralis...). Olika verb och prepositioner styr om det ska vara till exempel nominativ, ackusativ, dativ eller genitiv och sedan är det som sagt var viktigt att ta ut rätt satsdelar ur satsen. För att krångla till det lite böjs adjektiven efter hur kasusen på substantiven är. Det här låter kanske väldigt krångligt och jag är inte så bra på att förklara, men, ja... det är väldigt krångligt!

Min man har i alla fall varit väldigt snäll och köpt hem en påse med massor av hårda karameller som gör det lite lättare med tyskan och snart kommer en härlig kycklingpaj att stå på bordet.

Inga kommentarer: