tisdag, oktober 05, 2010

Jobbig skrivare och svåra texter


Gårdagen var mycket intressant och en del kontakter knöts. Jag ångrar verkligen inte att jag gick dit! Jag fick reda på att det är ca 30 stycken som studerar A-tyska och man kan ju hoppas att fler fortsätter att studera språket på högre nivå.

Idag är det mulet, regnet hänger i luften och det är ca 8 grader varmt ute. Jag ska snart göra mig i ordning och åka till universitetet. Det mesta av läxorna är gjorda, det finns vissa saker som jag inte kunde göra eftersom jag var osäker på det. Några meningar i de två översättningarna vet jag med mig inte är bra, men jag skrev något där i alla fall... det är alltid vanskligt att översätta från ens eget modersmål till det andra språket ;)

Vad sägs om dessa trevliga meningar:
För en moskvabo som mig - låt vara att jag bara bott där i åtta år - är det alltid en stor upplevelse att besöka Rysslands till invånarantalet näst största stad... I den bländande vårsolen strömmar de talrika fotgängarna längs den numera fullständigt renoverade gatan och över de små kanalbroarna... Nästa år fyller S:t Petersburg 300 år och världen har lovats ett firande med aldrig tidigare skådad pompa och ståt.

När jag igår kväll (natt) var färdig och skulle skriva ut allt, krånglade naturligtvis skrivaren. Efter många om och men löstes det hela med 4 skarvsladdar mellan skrivaren och datorn. Det var väl tur att jag ville skriva ut allt igår och inte nu i morse...

Om en timma ska alla familjemedlemmar vara framme, eller på väg till dagens göromål. Jag börjar inte förrän klockan tio och det känns så skönt! =)

Jag önskar er alla en underbart härlig tisdag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch vilken text den är ju jobbig
på svenska.
Det ska nog vara de numrerade eller
ålderstigna fotgängarna och inte
de talrika tror jag.
Hej då från
svägerskan

Siita sa...

Hej håller med din svägerska jobbig på Svenska. Ha det gott. Kram