söndag, oktober 03, 2010

Söndag och översättning


Det är ett fantastiskt och underbart höstväder hos oss och jag måste se till att gå ut i det någon gång under dagen!

Igår åt vi som sagt en väldigt god hemmagjord pizza (som maken gjorde) och en välsmakande tårta (som maken gjorde) och hastbullar, samt äppelkaka med glass (Jag gjorde de två sista rätterna). Mot slutet var vi så mätta att vi verkligen inte fick ner något mer, så det blev en hel del rester kvar till idag och det är ju trevligt! =)

Många i släkten gratulerade son Pusselbit via e-mail, facebook och telefon. En kompis till honom ringde och gratulerade och han blev väldigt glad över det och jag föreslog att han någon gång framöver skulle kontakta kompisen och att de skulle hitta på något roligt tillsammans. Det verkade som om det var ett intressant förslag, så jag får väl pusha på honom framöver så att han gör det...

Jag ska snart börja med att översätta 2 stycken A4-sidor från svenska till tyska och det kommer antagligen att ta hela dagen. Innan själva översättningen kan börja måste jag ta ut satsdelarna, kolla upp var det finns bisatser (det är lite annorlunda jämfört med svenskan), kolla upp vilka ord som ska läggas till i tyskan och som inte finns i svenskan, kolla upp verbens modus, tempus (inte alltid samma i tyskan som i svenskan), Aktiv-Passiv, Valens, om vissa verb eller prepositioner styr ackusativ, dativ eller genitiv osv. Kolla fraserna, för de är inte heller de samma i svenskan som i tyskan och slutligen få ordning på ordföljden. Sedan är det dags att översätta...

I eftermiddag ska dotter Pusselbit iväg på rollspel och det ser hon fram emot. Just nu sover hon och det börjar bli dags att väcka henne, fast först ska jag äta min sena och goda frukost!

Ha det så gott idag!! =)

2 kommentarer:

Pockethexan sa...

Lycka till med översättandet men tyvärr kan jag inte hjälpa dig för min tyska är för ringrostig för att vara något att ha o dottern ha gjort slut med den halvtyska killen men du kunde ju höra av dig till elle hon som bor i Tyskland hon skriver ofta hos mig om du skulle köra fast alltså, klicka in hos henne hon är snäll o hälsa från mig <;p

Kramis från en som bara skulle kika in för att säga hej!
<;D

MICKAN sa...

En hel del att översätta men först får väl den goda maten smälta ordentligt ... :)