tisdag, oktober 12, 2010

En underbar höstdag! =)


Just nu (ca 08.00) är det 5 grader varmt ute och strålande solsken. Jag har fått upp både maken och dottern och det är skönt, då de är de svåraste att få upp, trots en massa väckarklockor överallt och hot om vatten från min sida...

Idag ska jag till universitetet igen och vid 01.00 inatt skrev jag ut min "Färdiga" översättning. Vid den tiden på dygnet låter allt bra... vilket kan betyda att jag gjort en hel del fel.

En gång när jag redan översatt allt, provade jag googles översättning på nätet. Det blev väldigt många fel i översättningen, men det är som de själva sade på en föreläsning på bokmässan i Göteborg (föreläsningen sändes på Kunskapskanalen i förra veckan): "Även om inte översättningen blir perfekt, så ger den ändå ett hum om vad det är för innehåll. Någon som inte kan polska, kan med hjälp av googles översättningstjänst översätta en polsk tidningsartikel...".

Min lunch blir rester av gårdagens hemgjorda pizza och jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska ge mig av hemåt och läsa vidare, eller om jag ska stanna kvar och läsa vidare när lektionerna är slut. Det är inte alltid så lätt att studera här hemma, bara för att man är hemma verkar alla tro att man inte "gör" något och familjen vill att man ska göra en massa annat.

I vilket fall som helst ser jag fram emot promenaden hem i det underbart vackra vädret och att få titta in i Indiskas skyltfönster, det ändras ca en gång/vecka och det är så intressant. Om jag hade pengar skulle jag nog köpa en hel del från den affären. Tänk att få ha riktigt många, stora och vackra temuggar! Jag gillar verkligen deras möbler, de är så underbara, men dyra. Kuddarna, tygerna...

Min kompis R., som är född och uppvuxen i Indien, förstår inte riktigt min fascination för Indiska och själv går hon aldrig in i den affären. Hon anser att det är alldeles för dyrt och så kan det nog vara när man vet hur mycket allt egentligen kostar i ens hemland och hur mycket som läggs på priset när det säljs här...

Något som jag på senare tid fått upp ögonen för och som är väldigt vackra matlådor, är Bentolådor. De kan beställas här: Tsukiya Japanska rummet. De är lite dyra, men håller antagligen ett tag, samt är väldigt smart gjorda. Någon gång kommer jag att köpa ett sådan set.

Nu ska jag snart iväg och önskar er alla en underbart härlig tisdag! =)

Inga kommentarer: