tisdag, november 16, 2010

Personkemi


Det är strålande solsken, flera muggar te har druckits och sconesen är snart i ugnen. Boxer Pusselbit sitter vid ett fönster som är på glänt och känner dofterna utifrån. En kompis har varit på besök och har precis åkt för att ta sig vidare till sitt gym och styrketräna lite.

I morgon ska både jag och son Pusselbit till AF. Jag drömmer mardrömmar om min arbetsförmedlare och ska se om jag inte kan byta till någon annan. Personkemin stämmer inte alls och det enda jag får höra är att jag inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande med min migrän och att det är lika bra att jag blir förtidspensionär... ska de inte stötta och uppmuntra en i stället?

I början tyckte hon också att jag skulle starta upp en kennel i min lägenhet för att föda upp små söta boxerhundar, fast det tror jag verkligen inte skulle kunna fungera. Dels för att det är en lägenhet som vi hyr, dels för att vi inte får avla på boxer Pusselbit då han bara har en synlig testikel. Sedan skulle det också bli intressant med alla myndigheter + grannar om man har en massa hundar som springer omkring i lägenheten.

Sedan föreslog hon att vi skulle kunna föda upp katter i stället... efter det ansåg hon att jag skulle ta jobb som översättare på ett företag och översätta från svenska till engelska. De skulle aldrig anställa mig som översättare, man vill ju att man översätter från ett språk till sitt modersmål och då helst också har en examen från universitetet i det språk man översätter ifrån. Jag har bara läst engelska på gymnasienivå...

Jag har förklarat för henne att jag vill arbeta hemifrån som översättare från tyska till svenska framöver (har snart en universitetsexamen i det), men då tycker hon att jag är dum. Jag kommer att gå i konkurs på grund utav migränen enligt henne, men jag anser att man aldrig kommer att kunna gå i konkurs om man inte tagit lån och har skulder. Dessutom är det lika bra att jag kastar in handduken och sjukskriver mig på heltid, för det kommer ändå aldrig gå bra för mig... SUCK!!
(Det här är bara en bråkdel av alla turerna med min arbetsförmedlare...)

Jag ska alldeles snart diska bort disken, äta lite scones och dricka lite mera te och sedan göra lite tyskastudier och försöka muntra upp mig ordentligt så att det inte tar emot alltför mycket att gå till AF i morgon...

1 kommentar:

Anonym sa...

Du får säga att jag tog dej på orden och har massor av hundvalpar
och kattungar hemma som ingen vill
köpa och inte kan jag lära dom
engelska heller, nu ska jag gå och
skjuta mig, vad blir jag skyldig??
(Alltså i pengar för all hjälp)
Svägerskan