lördag, november 20, 2010

En tillbakablick


Igår mådde jag inte så bra, men idag är det något bättre... nu har vi snö som täcker marken och det är alldeles gråmulet ute. Ikväll ska vi tvätta och då kanske att vi kommer igenom hela tvätthögen...

Igår kväll innan läggdags tog jag ett fotbad och smorde senare in mina fötter med bivaxsalva från Mary Kay. Den är utan tvekan bäst för mina fötter. För er som inte vet det, så är mina fötter ett stort problemområde. De är alltid så torra och spruckna och jag har försökt det mesta för att få ordning på dem och kommit fram till att Mary Kays handset är otroligt bra för dem. Först skrubbar man dem i ett fotbad med handskrubben och sedan smörjer man in dem med bivaxcremen. Den vanliga lotionen använder jag i stort sett aldrig, kanske till händerna någon gång...

Fast då är det ändå lättare nu när jag inte går så mycket. När jag arbetade ca 12-16 nätter/månad (12 nätter = heltid och 4 nätter extra för att få upp lönen = ca 50 h/vecka) var mina fötter nästan omöjliga att få ordning på. Jag gick, eller sprang omkring (för att hinna med så mycket som möjligt) kanske 10 timmar på jobbet (jobbade 12 timmar/natt) och sedan gick jag en timma hem. Då hade jag också gått en timma för att komma till jobbet kvällen innan, så tillsammans blev det ca 12 timmars rörelse/arbetspass. Varför betala för träning, när man kan arbeta, träna och få betalt samtidigt? ;)

Jag arbetade inom catering och gjorde en hel del mat, smörgåsar, packade allt och så vidare. Vi var oftast bara tre på nätterna som arbetade just med maten och ingen, förutom jag, vågade gå ut ensam på lagret eller in i kylar och frysar och hämta de matvaror som behövdes och det kunde innebära en hel del tunga lyft, men jag är så mycket tuffare än många tror och jag anser att mycket också beror på att använda sig utav rätt lyftteknik. Ibland klättrade jag till och med i lagerhyllorna som var minst 5 meter höga (egentligen livsfarligt), men jag klättrade en hel del i berg när jag var yngre så jag hade liksom vanan inne...

Personalen (förutom cheferna) var underbara, särskilt gänget som arbetade natt. Där fanns lastarna och chaufförerna som körde ut maten dit det skulle och diskarna som skötte all disk. Jag tänker fortfarande tillbaka med glädje på allt som vi gjorde tillsammans och hur roligt vi hade... och jag var i stort sett ensam svensk och resten invandrare från otroligt många olika länder. Jag lärde mig en hel del arabiska och umgicks mycket med latinamerikaner, så det gällde att försöka hänga med när de talade snabb spanska (vilket jag oftast inte gjorde...).

Sedan fick vi inte arbeta natt längre, nya scheman infördes där vi bara arbetade 7 timmar/dag och vi var bara lediga en helg i månaden, samt arbetade upp till 10 timmar/dag på helgerna... och migränen kom och till slut hade jag migrän nästan varje dag och det gick inte att arbeta där längre... så det kan gå... =(

Fast, blir jag bara färdig med studierna kan jag ha ett bra yrke där jag inte tar ut mig så mycket fysiskt och är borta hemifrån så mycket. Enligt alla prognoser är olika språkyrken, framtidsyrken. Det kommer att bli brist på personer som kan arbeta med olika sorters språk...

Nu ska jag snart ut i tvättstugan och önskar er alla en fortsatt trevlig helg! =)

1 kommentar:

Pockethexan sa...

Den eviga tvätthögen den måste leva ett eget liv för när man ser botten på den o så vips så är den där igen! <;p

Men det där med fotbad gör man alldeles för sällan ska pröva din ide har inte så mycket problem med dem förutom att jag tappar känsel i vä. foten bit för bit pga. nerverna i ryggen som ligger i kläm. Kanske skulle bli bättre om man blev varm o skrubbad?

Jag vill göra reklam för min tävling där man kan vinna fotosaker för 300kr, saker som fotoböcker el. canvastavlor (supersnyggt med tex ett foto på barnen det har vi gjort <3)
Den går ut i morgon kl 23.59 så du har lite tid på dig o så har du ju en extra lott redan eftersom du är en följare!

Kramis o trevlig helg till alla pusselbitar!
<;D