onsdag, november 10, 2010

En vit onsdag


Jag vaknade mitt i natten av något, vad vet jag inte, men det gjorde ordentligt ont i mitt vänstra ben och idag kan jag knappt gå med det, men jag får väl bita ihop och försöka... har ingen aning om vad det är.

Den tyska uppsatsen är färdig och jag är inte helt nöjd med den, men vi får väl se vad läraren säger. Jag har i alla fall konstaterat att den tyska översättningen inte innehåller några dialektord och jag måste erkänna att det blev en viss besvikelse när jag insåg det. Annars var översättningen felfri och det Astrid Lindgren ville säga med sin bok kom fram på ett bra sätt och det är väl ändå det viktigaste... fast en dialekt belyser lite fler saker man inte kan få fram bara genom "riksspråket". En skriven dialekt trycker bland annat på att de personer som talar det antagligen är bönder och kommer från landet... åtminstone när det gäller den småländska dialekten.

Idag snöar det inte, men snön som föll igår ligger tung på marken. Det är +-grader ute och något mera än en decimeter snö, så det kan bli rejält med snöslask. Eftersom vi ännu inte hunnit sätta på vinterdäcken på bilen, får vi se hur det blir med den tyska filmen ikväll, antagligen får vi åka buss dit. Dotter Pusselbit har öppet hus på skolan och slutar först vid 20.00-tiden, så son Pusselbit och boxer Pusselbit kommer att vara ensamma hemma en hel del idag.

Lite av gårdagens rödbetssoppa med gräddfil blev över och kan också ätas idag. Om man tycker att korv med bröd blir för lite mat, vill säga... och det tycker nog både herr och son Pusselbit.

Nu ska jag göra mig i ordning och önskar er alla en underbart trevlig onsdag! =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Vi har inte heller fått på vinterdäcken, den här snön kom
för tidigt men den går snart bort.
Idag har jag varit runt i hela
stan med bil i slasket men var
lugnt, ni har väl mer snö och här
är 4-5 plusgrader.
Lycka till med dagen. Svägerskan
PS
Dialekt i Emilböckerna är verkligen viktigt men det begriper
inte tyskarna, haha!!!