onsdag, september 29, 2010

Läraren och jag - läraren, jag och en student till...


Igår när jag kom till språkvetenskapen, var det bara jag och läraren där. En kvart in på lektionen kom en tjej springandes och både jag och läraren drog en suck av lättnad. På översättningen var det jag, läraren och samma tjej. Annars ska vi vara 4 studenter, varav en kille som har tyska som modersmål och vill ha betyg på att han kan det bra...

När jag läste kinesiska (mandarin) var det också en hel del kineser som läste det, för att kunna bevisa att de kunde det bra, andra läste det eftersom de pratade en annan dialekt hemma och mandarin är det stora officiella språket i kinesiskan. Eftersom en del av dem redan kunde det mesta, läste de det på sidan om samtidigt som de studerade något annat på universitetet. Det är likadant med den här killen som läser tyska...

Det togs inga kort i botaniska trädgården igår. Det blåste alldeles för mycket och jag hade en otrolig motvind på vägen hem, så jag var helt slut när jag väl kom innanför dörren.

Vädret var i alla fall soligt hela dagen och det verkar som om solen ska vara framme idag också. Hoppas att det är mindre blåsigt, bara. Det var minusgrader i natt och just nu är det ca 5 grader varmt ute. Jag läste i någon tidning igår att det troligen kommer att bli en av de kallaste vintrarna någonsin och då får vi väl hoppas att värmen fungerar bra inomhus och att vi har tillräckligt med varma kläder...

Idag ska jag till universitetet igen och jag hoppas verkligen att vi blir fler än 2 personer på lektionen. Det är så arbetsamt att hela tiden vara alert och prata mycket på tyska... men samtidigt så lär man sig en hel del!

Jag önskar er alla en underbart härlig onsdag! =)

Inga kommentarer: