tisdag, september 14, 2010

Få studenter...


Efter att ha sovit bara 5 timmar i natt (tyskafrågorna tog längre tid att besvara än väntat...), lyckades jag släpa mig upp ur sängen och dricka en stor mugg te för att vakna till liv. Det var ett fantastiskt och underbart höstväder utanför fönstret och jag begav mig iväg till universitetet och första lektionen.

Det tog lite tid att hitta rätt lektionssal och väl där fanns bara läraren i språkvetenskapen på plats. Jag blev lite orolig och undrade i mitt stilla sinne om de andra gått iväg på någon sorts... ja... jag vet inte.... det visade sig att det bara var jag och ännu en student på lektionen idag. Om jag förstod allt rätt kommer vi att vara fyra studenter allt som allt denna höst på C-kursen. Det kommer att bli riktigt intensiva lektioner där vi alla kommer att få prata en hel del och vara ordentligt pålästa inför varje lektion, annars blir det tufft!

Vad har hänt med intresset för det tyska språket? På det här viset kommer det snart att inte finnas så många som kan tyska i det här landet. Det universitet som jag studerar på är ett av landets äldsta och bästa universitet och antagligen också ett av de största i Sverige. Jag är medveten om att många högskolor runt om i landet fått lägga ned just tyskaundervisningen och det är riktigt skrämmande!! =(

Nu ska jag sitta med tysk grammatik och dricka lite mera te och tända ljusen på skrivbordet. Det har mulnat på utomhus och det verkar som om regnet är på väg...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte så att spanska har gått
förbi tyskan.
Man måste väl inte läsa tyska på
gymnasiet längre?
På vilket sätt skrämmer det dig,
tyska är väl ett skrämmande språk
när man hör det talas.
Tur att du inte var ensam elev med
en fyra fem lärare!
Hälsning från en läsare lite här
och där

Lussan sa...

Jag tycker också att det är väldigt synd att språket tyska tappat så mycket mark här i Sverige. Och förändringen har skett så snabbt, tycker jag. Eller är det jag som inte hänger med? Som vanligt med andra ord. :) Jag väcker just nu liv i min slumrande gymnasietyska genom att läsa romaner på detta språk. Och det går så mycket bättre än vad jag någonsin kunnat ana.