lördag, maj 22, 2010

Förberedelser


Idag är det strålande solsken och fågelkvitter utanför fönstret och min förkylning är något bättre... i vilket fall som helst kan jag nu prata utan besvär och det är värt en hel del och det här var första natten på en vecka som jag kunde ligga och sova, de andra nätterna har jag suttit och sovit för att inte bli tät och det är så jobbigt för ryggen.

Idag ska mycket bli gjort och samtidigt måste vi också njuta av det underbara och varma sommarväder vi har. Här om dagen såg herr Pusselbit några svalor i vårt bostadsområde som byggde bo under takåsarna och han blev alldeles till sig. Han har ett särskilt hjärta för dem. Egentligen heter de Tornseglare, men kallades för svalor fram till 1980...

Det lutar åt kycklingsallad med olika sorters hemgjorda dressingar och med hembakat bröd till på studentfesten. Till fikat blir det tårta och några kakor till, eventuellt också bullar. Vi har hittat frusna jordgubbar (500 g) på det nyöppnade Citygross för 10 sek påsen och det är inte fy skam och det blir bra till jordgubbstårtor. Sedan säljer de ut 2 liter apelsinjuice för 10 sek och läsken är ju inte allför dyr heller. Antingen gör man en bål, eller så får det vara som det är. Helst vill man ju göra det så enkelt som möjligt och jag tänkte göra allt färdigt dagen innan, så att på den stora dagen ska det vara så lite som möjligt som ska göras...

Mina föräldrar kommer på torsdag och är med på son Pusselbits utsläpp på fredag. Sedan har vi studentfesten på söndag, det var en dag som passade de flesta mest och det var också den dagen som lokalen var ledig. Från herr Pusselbits sida kommer ca 12 personer, samt en schäfertik. Hans halvsyster med familj kunde tyvärr inte komma.

Det är inte så ofta som vi träffar herr Pusselbits släkt, bara ca 1 gång/år, men den är mycket stor, härlig, intressant och utspridd. En av hans mostrar är gift med en italienare och bor i Milano och har jobbat med teater... Herr Pusselbits morfar var med i finska vinterkriget och därför har herr Pusselbit också läst mycket om det.

Nu är mitt te slut och jag önskar er alla en underbar och härlig Pingst! =)

3 kommentarer:

Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg... sa...

Hej Fru Pusselbit!

Kan tipsa om något som är smartare än kycklingsallad nämligen salladsbuffé. Låt gästerna göra sin egen sallad. Ställ fram skålar med isberg, ruccola, kyckling, tonfisk, skinktärningar, ostkuber, skalade räkor, keso, pasta, majs, tomat, gurka, rödlök, äggklyftor, paprika, hackade valnötter, ett par olika såser och bröd. Allt kan göras klart dagen innan och om det skulle bli några rester över så är det så mycket enklare att använda resterna. En färdigblandad sallad blir ju inte så fräsch om den har stått framme några timmar och sedan ska sparas till nästa dag.

Lycka till med fiandet av studenten!

oumberligating sa...

Fint inlägg och en härlig bild måste jag säga!
Tack för dina rader hos mig, blir alltid glad när du skriver, du var ju den första som skrev på min blogg, sådant är speciellt tycker jag! (ler)
Ha en fin fortsatt helg du med!
Nu ska jag se till att du kommer på min blogglista igen, den blev ju raderad av "misstag" för ett tag sedan!
Ha det bäst!
Kram ifrån Peter!

oumberligating sa...

Ja, jag tror att en fin tekanna faktiskt kan förgylla tillvaron lite! (ler)
Kram ifrån Peter!