fredag, april 30, 2010

Vårkänslor


Idag är det ett fantastiskt och underbart solskensväder ute. Det är en riktig Valborg!

Vi är inte ute i sta'n och tittar på forsränningen och insuper den allmänna atmosfären, utan vi tar det lugnt här hemma i familjen. Fast snart ska vi sätta igång med den stora vårstädningen. Ta ned alla lampor och tvätta bort flugor som hamnat i dem, torka ur skåp och torka ovanpå dem (jag tog ändå hand om det stora skafferiet för någon månad sedan, det behövdes!). Badrummet tog jag ordentligt för någon månad sedan också och nu behövs det igen. Det är så mycket kalk i vattnet här och allt fastnar på kaklet. Fönstren behöver tas och man behöver verkligen städa bakom spisen...

När allt det är taget kan jag med gott samvete ge mig ut i trädgårdstäppan. Det som fattas i min frösamling är mangold eller spenat. Eftersom jag har lite salladsfrön kvar sedan förra året tänkte jag odla det, men mangolden eller spenaten är till för att frysas in och ha under vintern. Det är både nyttig och billig mat och jag har börjat nosa lite på spenatpajer. Annars tycker vi om stuvad spenat med potatis och ägg till. 

Ett tag trodde jag att min kära rabarber var helt död och inte tänkte komma upp i år och jag hann redan börja fundera på om jag skulle köpa en ny eller inte. Men... den är på väg upp och ingen är lyckligare än jag. Rabarberpaj är ju så förunderligt gott! =)

Påskliljorna har slagit ut och tulpanerna har knoppats. Det känns verkligen som om våren är här!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men snälla människa, inte behöver
ni städa som besatta för att det
är valborg, kungen firar hemma hos
sig inte hos er.
Själv tittar jag ut genom skitiga
fönster, det småregnar ute, på
balkongdörren är det fullt av
märken efter kladdiga barnahänder,
det stör mig inget men jag ska
städa lite nån dag framigenom.
Det är bättre med lite skit i
hörnen än ett rent he......!!
När du en gång ligger på din dödsbädd kommer du garanterat inte
att säga "usch vad jag ångrar att
jag inte städade oftare" det lovar
jag dig.
Trevlig och LUGN helg önskar
svägerskan med make!!

Tigris Predikantan sa...

Ha en trevlig och glad, värmande Valborg!
:)

Frogprincess sa...

Ja, jag ska också börja inomhus med lite städning och sen tänker jag fortsätta ute hela helgen om det bara går :-)
Jag ser också fram mot rabarberpajen :-)
Ha en bra fredag.

Siita sa...

Hejsan. Spenatsoppa med ägghalvor är gott. Mina påskliljor ger inga blommor i år bara blad. Rabarbern syns inte än. Kram

Anonym sa...

Jag glömde att säga att allt med
rabarber smakar pyton!!
Särskilt paj.

Sväg.

oumberligating sa...

Tittar förbi för att önska en skön och fin Valborgsmässohelg!
Har är allt under sk kontrollerat kaos, men det fungerar!
Ha det bara bäst!
Kram ifrån Peter!