söndag, april 25, 2010

Nya författarskolan, av Göran Hägg


Jag råkade köpa boken för några månader sedan och jag skrattade gott genom hela den. Tyvärr har jag inte läst något annat av honom innan, men om man ska gå efter denna bok är han helt underbar! =) 

När jag studerade tyska på ett svenskt universitet hade jag förmånen att få underbara lärare i litteratur. De hade alla en torr humor som jag verkligen uppskattar. Denne Göran Hägg verkar vara av samma släkte som de och de verkar också resonera väldigt likt honom. Behöver jag säga att litteraturlektionerna var både roliga och trevliga, men ack, så svåra. När jag läste tysk litteratur C-kurs, fick vi läsa bland annat "Der Prozeß" av Franz Kafka. Det var inte lätt att skriva en djupanalys och rescension som skulle lämnas in och sedan sitta och svara på många och kluriga frågor av läraren en gång i veckan. Allt på perfekt tyska naturligtvis! ;)

Några av kapitlen i "Nya författarskolan" är: 
  • Talang och kreativitet
  • Måste man vara lite galen?
  • Kan man lära sig berätta?
  • Uppbyggnad och sammanhang
  • Psykologi
  • All vår början
  • Skriv som du talar?
  • Klichéer
  • Äkthet
  • Research
  • Övning
  • Läsning
  • Genrer och kretslopp
  • Att ta kritik
  • Lansering
  • Författarekonomi
  • Skriva
  • Några råd
I slutet av bokens Förord kan man läsa " Kvar med författardrömmar blir förhoppningsvis bara de som drivs av en äkta kärlek till boken och läsandet. Den kärleken är förstås den grundläggande förutsättningen för att ägna sig åt någon som helst form av litterärt skrivande. Den enda legitima anledningen."

Enligt honom blir man inte författare bara för att man skriver bra, men man måste skriva bra för att bli en författare. Han anser också att en författare givetvis alltid är en "drömmare", utrustad med en mer än vanlig fantasi.

Naturligtvis måste man också vara lite galen. Vem annars skulle sitta i flera timmar och försöka skriva ihop något som antagligen kommer att bli refuserat hos ett bokförlag?

Ja... jag har förstått att en del personer kanske blir avskräckta i sina författardrömmar när de läser boken, men samtidigt tror jag att de som verkligen drömmer om att bli författare ändå försöker sig på det. Då kvittar det om det verkar gå åt skogen eller inte, man måste bara få den bok man har i sitt huvud på pränt. Problemet är väl om man har flera olika böcker i huvudet och alla vill komma ut samtidigt...

Jag rekommenderar boken å det varmaste!

Inga kommentarer: