måndag, september 26, 2011

Allt möjligt

Det är en vacker höstdag och jag har hunnit med att dricka två muggar te. Son Pusselbit gick inte till skolan idag, imorgon ska han ha ett naturkunskapsprov, samt lämna in en uppsats i svenskan om William Shakespeare där han ska ha skrivit vad han tror om påståendena om att Shakespeare aldrig har funnits... Vi får se hur det går.

Igår träffade jag min kompis M. på ett café och blev bjuden på några stora koppar te, räkmacka och en kondisbakelse vid namn "Göteborgare". Det var mycket gott och trevligt och vi fick pratat med varandra en hel del. Bland annat om hennes dotter som fått väldigt mycket migrän det senaste året.

 Hon frågade hur jag har gjort med min migrän och vilka mediciner jag äter och hur jag fått ned anfallsfrekvenserna. Jag nämnde att de förebyggande som jag äter bland annat är olika receptbelagda B-vitaminer, Folacin och en blodtrycksmedicin som betablockerare, även om jag har lågt blodtryck. Jag berättade också att en del andra äter Magnecium som förebyggande dessutom och att man får räkna med att man kanske får äta dessa förebyggande mediciner minst ett år ibland innan man ser en förbättring. Åtminstone tog det ca ett år för mig innan jag märkte en förbättring i anfallsfrekvenserna och själva attackerna är något mildare mot vad de var förut... och så tar jag in zomig nasal när jag väl har fått en jobbig attack. Då brukar jag oftast bli väldigt borta och dålig just den dagen, men vara mycket bättre nästa dag och det är det värt. Sumatriptan som jag hade innan blev jag bara dålig av och den hjälpte ingenting mot migränen och anfallet kunde hålla på i flera dagar...

Idag ska jag röja här hemma och det kommer att bli chili con carne till middag, fast inte med vita bönor utan med kidneybönor som dotter Pusselbit tycker mera om. Bönorna har legat i blöt över natten... Sedan ska jag också ta reda på all purjolök, morötter, vitkål osv. som vi köpt... fast jag kommer nog att jobba lite med det i morgon också för det rör sig om så mycket. Måste erkänna att jag är oerhört seg idag... det kan ju bero att jag var uppe och läste ut en bok till ca 01.30 på natten... ;)


1 kommentar:

Pixi sa...

Ja det är ingen hit med migrän, jag har spänningshuvudvärk och det påminner mycket om migränen men tyvärr håller den i sej i långa perioder dygnet runt och jag bli förlamad, känns det som , en ond cirkel och inte sover jag heller men de håller på att kolla upp mej nu så får se hur det uttvecklar sej .. Det är inte lite mediciner du måste ha för det , Tjitt.. hoppas det blir bättre med åren så du kan få slippa både anfallen och medicamentet.. Stor kram =)