torsdag, juli 01, 2010

En perfekt städdag?


Jag sitter här med mitt morgonte och njuter av att vara inomhus. Ute är det mulet och kyligt och det blir nog en perfekt städdag idag. Det var ett tag sedan jag torkade av alla skåp och dörrar och det kan behövas när boxer Pusselbit skakar på huvudet till och från och dreglet skvätter! ;)

(Nu låter det lite värre än vad det är, men inte mycket...)

Igår fick jag nästan färdigt trädgårdstäppan. Nu är det bara en pallkrage kvar och i den ska vi sätta rabarbern. Det är svårt att förstå, men rabarbern för en tynande tillvaro i ett hörn av vår trädgårdstäppa, så tynande att vi ett tag trodde att den alldeles försvunnit. Stockrosor och citronmeliss kommer överallt, så de trivs alldeles utmärkt. Vad skönt att vi kunnat ge bort massor av dem till både dagis och en hel del privatpersoner. I givandets stund har jag också talat om för de nya ägarna att citronmelissen är som ogräs och att det nästan är lögn att få död på det när det brer ut sig, men att man kan klippa ned hela rasket, torka det och sedan dricka upp det... och det är ju så nyttigt dessutom! =)

Vi får väl också börja tänka på att städa förrådet igen, det brukar behövas minst en gång/år. Det är inte så stort, men ändå tar det lång tid. Kan ju bero på att herr Pusselbit är bra på att stapla saker och han har ju längden för det också, jag är lite kortare och måste börja klättra för att kunna gör något.

Nu är teet slut och ungdomarna är fortfarande i sina sängar. Det är dags för den "bestämda" fru Pusselbit att få upp dem och försöka rikta in deras sinnen mot städning - vilket kan vara nog så arbetsamt!

1 kommentar:

Pixi sa...

Ibland är det riktigt skönt att städa,särskilt mulna dagar!! Bra tips på citronmelissen,det ska jag göra minsann!må gott =)