söndag, juli 11, 2010

Hett! =)


Klockan 21.00 var det ca 29 grader varmt i skuggan hos oss. Det var en oerhört varm dag och nu när klockan är kvart i ett på natten är det ca 23 grader varmt ute. Vi har ordnat korsdrag i lägenheten, för även om jag älskar värmen, så kan det bli lite svårt för övriga familjemedlemmar att sova i den. Min son börjar se lite sliten ut nu... ;)

När värmen var som värst stod jag och herr Pusselbit på IKEA-parkeringen i gassande solsken och maken höll på att ordna med vårt nyinköpta takräcke där vi skulle lasta på 2 stycken Billy-bokhyllor som vi köpt för 99 sek styck. Vilken tur att vi ätit varsin mjukglass för 5 sek innan dess, annars hade nog herr Pusselbit varit på mindre bra humör. Han är inte lika förtjust i sol och värme som jag.

Om jag har förstått allt rätt, så kommer söndagen att bli ännu varmare. Det ser jag fram emot, men jag misstänker att herrarna Pusselbit kommer att sitta framför vår fläkt.

När vi tog en långpromenad med boxer Pusselbit mellan 19.00 och 20.30, var det inte många människor ute och det är så torrt att allt börjar bli gult. Vi mötte på en annan hundägare (hans lilla hund var kvar hemma) som undrade hur det var med vår hund och om han mådde bra i värmen. Förra året hade tydligen hans hund blivit uttorkad och han hade fått åka till veterinären och få dropp till den.

Som väl är verkar vår hund må bra, men han orkar inte lika mycket som annars. Vi går mest ut med honom på förmiddagen och sedan någon gång efter 18.00 då det är lite mer svalt eftersom det annars är så oerhört hett. Vi ser också till att han alltid har vatten i sin vattenskål och vi tar också med oss vatten när vi går på promenad och han får aldrig åka bil i den här hettan. Jag märkte idag att det räckte med att stanna bilen och sedan var det outhärdligt varmt i den på bara någon minut och då hade vi ändå vevat ned två rutor helt och hållet. Det enda acceptabla sätt att transportera ett djur i bil i den här värmen är nog på natten då det är lite svalare...

Sedan blir det en liten snabbpromenad vid 00.00-tiden också och den skulle kunna bli något längre om det inte vore för alla katter, harar osv. som dyker upp och som boxer Pusselbit bara älskar att få jaga... fast det får han ju inte! ;)

Nu ska jag dricka lite mera och sedan sova. Det är ju en del att göra i morgon, även om det är söndag...

2 kommentarer:

Siita sa...

God morgon. För varmt här oxå på nätterna. Kram

oumberligating sa...

Idag ska det eventuellt bli ännu vrmare, kanske det svenska värmerekordet slås spår metrologerna....spännande, hoppas det blir här hos mig, mår djäkligt bra när det är varmt.....fast det var lite svårt att sova inatt!
Ha det bäst!
Kram ifrån Peter!