lördag, maj 09, 2009

Spindelskräck

(Foto av Fru Pusselbit)

Min man har haft ett besvärligt dygn. Jag råkade nämna att jag sett en spindel inne i badrummet och han vägrade gå in dit. Han ville att jag skulle döda spindelkräket med insektsspray, men hur ska det gå till när man inte hittar den?

Dotter Pusselbit fick ta ut alla hans mediciner, tandborste, tandkräm + andra viktiga saker så att han kunde använda den lilla toan istället. Sedan gick hon på spindeljakt och lyckades hitta och döda den. Nu är spindeln totalt mosad och nedspolad. Fast Herr Pusselbit är fortfarande upprörd. Hur kom spindeln in i badrummet från första början och tänk om det finns hemska spindelsläktingar som dyker upp där inne...

Det är inte lätt att ha en rejäl spindelfobi och en fru som skrattar bort det hela...

Ha en härlig lördag, det ska vi försöka ha trots regnandet...

17 kommentarer:

oumberligating sa...

Jaha Doktor Olofsson får självklart rycka ut! Inte kan du ha en man som är rädd för spindlar hur ska det gå(ler).
Det finns gummispindlar så det är bara börja med lite "hemmaterapi" han börjar med att helt enkelt vara med om att köpa gummispindlarna och först får han bara påsen sedan går vidare att tu ut dem osv, ha en gummispindel vid sig vi morgonkaffet! Sedan letar ni rätt på en sådan där rör liten hallonspindel på 1 mm, han övar på den större och större sedan kommer jag över så får han hålla i våra två fågelspndlar, han kommer älska dem! Fast så länge han har spindelskräck så är du huset okrönte furste, säg bara att det var en spndel där och där...hemska tanke...just därför måste man försöka ta itu med sina fobier, så man inte blir ett offer under dem. Sagt med all respekt för din man!
Ge grabben en kram ifrån mig!
Kram ifrån Peter!
Sa jag trevlig helg! Nu har jag sagt det!

Fingerfärdig sa...

Alla rädslor är svåra. Det sätter käppar i hjulet och är svårt att komma vidare. Att någon skrattar gör förståss inte saken bättre. Tur att Ni har två toaletter iaf. En skön helg önskar jag Er "brokiga" familj!

*tingeling* sa...

fy vad hämst att ha sån skräck för spindlar, jag är rädd för myror men inte så mycket.. huga,,, nu väntar vi att solen ska behaga dyka upp, för vi ska sitta därute och äta vi ska grilla de har jag bestämt, må gästerna ta på sig varmt, hihi annars får dom väll låna ett täcke eller så, fniss ha en bra dag :)

Vicki sa...

Det var ju ingen liten spindel!! Jag gillar inte heller spindlar när de är för stora.

Här är det fullt upp denna helg men bara med roligheter så det gör inget. Så jag tror våran helg kommer att bli kanon!!

Hoppas ni med får en härlig lördag,Vicki

Ninja sa...

En långbening....sådana lekte vi med när vi var små....

Lena sa...

Jag förstår din mans rädsla. Jag har fruktansvärd fobi för möss och råttor. Gråter och skakar och skriker och vägrar helst att vara i samma hus.
Tråkigt med hans jobb! Hoppas det löser sig!
Ha en fin lördag!
Kram

AnnaKK sa...

Ojdå...! Ja, man ska ju egentligen inte skratta åt fobier för det är ju hemskt när de begränsar folks vardagliga liv... <:-) Men i detta hus är iallafall inte frågan hur spindlarna hittar in, utan hur många de är! Börjar man leta i alla vrår och skrymslen kan man nog samla ihop ett hundratal - minst! Det brukar ju sägas att hus som spindlar trivs i är bra hus!? Fast om det stämmer vet jag inte... Men som väl är är ingen i denna familj rädd för dem. :-)

Ha en jättefin helg du också!!!

Tant Greta sa...

Jag känner starkt för din man. När jag var barn hittade jag en fet spindel i min navel. hade gått på toaletten och hittade den där, svart fet och jag blev HELT HYSTERISK. Glömmer aldrig skräcken. Har ingen spindelfobi idag men väl getingfobi, som jag tränat med att sitta still var tionde geting, Kom ner till var fjärde, men sedan var det stopp.

syren sa...

Att ha skräck för spindlar är ju ingegt vidare. För många år sedan fick jag som fastighetsskötare ta mort döda spindlar i lägenheten för hon klarade inte av det och en annan gång var det i en tvättstuga som de fanns levande spindel som jag fick ta bort,hon som tvättade var livrädd.Ha en fin fortsättning på helgen.

Maddo sa...

Jag är också rädd för spindlar.. däremot är det något jag fårarbeta med!

Mollan70 sa...

Oj är han så rädd.
Jag gillar inte heller spindlar men klarar av att se dem.
En gång för några år sedan hade vi ställt granris i hallen hemma som skulle ut på balkongen till jul.
Då hade spindlarna lagt ungar och vi hade ett 100 tal i hallen.
Gissa vem som var hispig då!

a sa...

Stackars herr pusselbit! Jag har haft blodprovsfobi och blev av med det med kognitiv terapi, ungefär så som Peter beskriver med gummispindeln:) Det funkar faktiskt. Tanken är att man vänjer sig vid det som orsakar fobi i små steg och att man samtidigt skaffar kunskap om det som man är rädd för. Man får ångestpåslag varje gång man måste närma problemet, men om man börjar själv studera sin ångest och skriva upp tiden då den börjar och hela ångestutloppet kan man så småningom konstatera att det blir mindre och kortare varje gång. Man lär sig att ångest är inte farligt och att tex spindlar är sällan farliga eller att man spricker inte när man blir stucken med en nål.
Lycka till!!!

MissyElliot sa...

Hi hi hi, jag tror bestämt att jag läst om just den spindelarten och jag tror att de alltid lever tillsammans med en partner. Så det är kanske dags att leta efter sambon till hiet...
*fnissar*
;-)

*tingeling* sa...

God morgon i stugan! Hoppas det är spindelfritt hos er idag så dagen blir jivande även för gubben din :) Ha en bra dag :)

Barnens Hjältar sa...

Förstår honom precis, jag har lite fobi men min dotter är precis som honom på den fronten :P

ciara sa...

Hua! Förstår honom fullkomligt..
Ha en bra söndag/Kram Ciara

MICKAN sa...

Stackarn. En sån snäll liten spindel kan man ju inte vara rädd för ... :) En trevlig kväll ska du ha ... :)