onsdag, augusti 08, 2012

Migrändagbok


Jag har börjat använda en kalender på ett av mina emailkonton som bland annat en migrändagbok. Jag har skrivit migrändagbok lite då och då genom åren, men sedan orkade jag bara inte skriva mera, för jag hade så väldigt mycket migrän. Ett tag skrev jag upp de dagar då jag inte hade någon migrän i månaden - ca 5-10 dagar, det var liksom lite lättare.

I min migrändagbok skriver jag varje dag om vad som händer. Vad det är för väder under dagen/kvällen/natten, vilka mediciner jag tar, hur mycket jag sover, vad jag äter och allt annat som jag är med om i mitt liv. Om jag får migrän, skriver jag också ner hur stark migränen är, vad det är för sorts migrän och också om det är aura och vilken/vilka sorts/sorter av aura det är och  vad jag tar in för att försöka stoppa det hela. Jag skriver också upp om jag får en annan sorts huvudvärk, till exempel förkylningshuvudvärk, spänningshuvudvärk osv.

Av allt det här kan man ofta se ett mönster i vad som kan ge migrän och när man går till läkare och visar upp det här inser de att man faktiskt menar allvar och kan inte säga att man nog bara inbillar sig alltihop.

Jag har prövat många olika sorters förebyggande saker som läkare ville skriva ut till mig, bland annat betablockerare. Det fungerade aldrig för mig. Däremot fungerar 600 mg magnesium/dag och jag är så väldigt lycklig över det, men samtidigt är jag lite luttrad och undrar över hur länge det kommer att fungera. Någon månad? Några månader? Ett halvår? Vi får se, men jag är glad så länge det varar.

Inga kommentarer: