måndag, november 07, 2011

Helgen som gick...

Dotter Pusselbit var borta hela helgen på ett konvent i Enköping och var rätt så trött när hon kom hem igår eftermiddag, så jag misstänker att det inte blev särskilt mycket sömn för henne.

Jag själv blev bjuden på ett café av en kompis i lördags och det var trevligt att träffas, även om det bara blev ca 2 timmar. På vägen hem gick jag igenom en del affärer, bland annat Indiska. När jag kom hem tog jag och maken en långpromenad med boxer Pusselbit och våra vägar skildes åt vid köpcentret nära oss. Jag besökte Panduro och en hel del andra affärer, men hittade inget som jag absolut måste köpa med mig hem, vilket är bra för vår ekonomi...

Fast när jag kom till Coop, var jag tvungen att ringa maken som hunnit hem igen och be honom komma och hjälpa mig med påsar och att bära hem saker (vi köper helst inga påsar längre, vi har med oss tyg- och hållbara plastpåsar som vi använder). Jag hittade scans helgskinka för 29.90 kr/kg, scans falukorv med kort datum för 5 kr/styck och 12 ägg för 10 kr. Man kan gott säga att vår frys och kyl börjar bli riktigt full igen! =)

De Aroniabär som vi gjorde vår bärpaj på i fredags var riktigt goda, dock lite sura, men det var helt okej för mig och maken. Son Pusselbit sa lite försiktigt att äppelpaj är godare och dotter Pusselbit smakade på en bit när hon kom hem och sa att den som ville äta upp hennes bit fick göra det, för hon ville det inte.

Igår köpte jag och maken det som var billigt på Willys; bordsmargarin och potatis. Sedan hittade vi lagrad prästost med kort datum för 29.90 kr/kg och köpte två stycken. Den här månaden kommer herr Pusselbit att ha riktigt gott pålägg på sina smörgåsar som han har med sig till jobbet...

På vägen hem från Willys gick vi och småpratade medan vi drog våra cyklar med matpåsarna på handtagen och helt plötsligt när maken tittade åt sidan fick han en väldigt glasartad blick. När jag också såg åt det hållet såg jag buske efter buske med stora, mogna och trevliga svarta Aroniabär. Om vi skulle plocka dem skulle vi kunna fylla flera frysar... Lite kommer nog att bli plockade av mig, för de var väldigt goda och de skulle passa perfekt som marmelad. När jag gjorde pajen kokade jag upp bären tillsammans med lite vatten, socker och kanel och efter att jag haft i det i formen (jag tog bort det mesta av saften och vi drack upp det), smulade jag över smulpajsdegen och sedan in i ugnen. Det blev otroligt gott med vaniljsås till!! =)

Inga kommentarer: