onsdag, februari 08, 2012

Influensa?


Idag är son Pusselbit ledig och han fick ta morgon- och lunchpromenaden med boxer Pusselbit i snön som faller ned. Dotter Pusselbit ligger och sover och har ca 39 graders feber. Hon mår inte särskilt bra och hon började mumla om influensan när hon var uppe för någon timma sedan... Herr Pusselbit är fortfarande förkyld och är helt slut när han kommer hem från arbetet, men han har gett sig den på att inte vara hemma någon dag alls.

Jag själv mår bättre idag än igår och ska försöka ta mig till ICA där de har äpplen för 5 kr/kg och sedan Coop Extra där de har 400 g Lätta för 5 kr/paketet.

I slutet av 80-talet och i början av 90-talet gav ICA bokförlag ut tre böcker om överlevnad. De heter "Överleva på naturens villkor" (skriven av Lars Fält, Stefan Källman och Harry Sepp), "Överleva vintertid på naturens villkor" (skriven av Lars Fält och Stefan Källman) och "Överleva i det sårbara samhället" (skriven av Mats Ekeblom, Stefan Källman och Lars Fält). Jag håller på att läsa igenom dem för att bland annat se hur man kan använda naturen mera i matlagningen, växter som redan finns där ute och som är gratis att använda sig utav. Allt för att få ned matkostnaderna! ;)

Dessutom har jag böcker om olika örter och deras användning, vilket kan vara bra att veta om man inte alltid har råd att köpa medicin. Som att en tepåse med kamomillte eller om man använder en gröt av citronmeliss mot ett sår så är det desinficerande och att såret kan läka snabbare utav det.

Nästa inlägg kommer att handla om hur jag får ned mina matkostnader. Det finns säkert fler sätt än de jag har, men det är i alla fall något.

Inga kommentarer: