onsdag, december 21, 2011

Djupa samtal med son Pusselbit


Nu är det inte många dagar kvar till julafton och igår lyckades jag få ett långt och givande samtal med son Pusselbit. Jag vill ju att han ska få en julklapp som han har användning av och tycker om. För tillfället ligger det bara en mycket liten julklapp till honom under julgranen och det är en bok inköpt på second hand och handlar om olika tankenötter. (Jag är rätt så säker på att ingen i familjen Pusselbit läser min blogg...)

Vi pratade också en hel del om aspergers syndrom och autism i synnerhet och hur det kommer att bli när aspergers syndrom försvinner och allt kommer att ligga inom det autistiska spektrat (2013, tror jag, men är inte säker på om det kanske blir redan år 2012). Han frågade lite vad som skiljer aspergers syndrom och högfungerande autism åt och det är inte så lätt att skilja på det. Jag nämnde att en del anser att det kan vara en viss skillnad på hur man använder sitt språk och hur utvecklingen inom det har varit under de tre första levnadsåren, men också att det beror lite på vem som utreder en och vad den personen anser. Ett sådant här djupt samtal som vi hade, har vi aldrig förr haft när det gäller aspergers syndrom och autism. Han har inte velat prata om det förut och det var så roligt att han öppnade sig och ställde frågor och också sa vad han själv tyckte och tänkte om saker och ting, det händer alltför sällan. Jag tackade honom för vår pratstund och sa till honom att jag verkligen uppskattar våra djupa, men alltför få samtal med varandra.

Igår blev det en god hembakad pizza när maken kom hem och sedan en längre tur med boxer Pusselbit. Efter det tog sig jag och herr Pusselbit till Coop Extra och hittade några fynd. Vad sägs om varm korv för 5 kr/paketet? Eller små sillburkar för 5 kr/burken? Delikatessmargarin 1kg för 11.94, Coops köttbullar 1kg för 20 kronor, 1/2 kg kaffe (Löfbergs Lila, Crescendo, ett mörkt och kraftfullt kaffe) för 25 kr.  Om vi handlade för 200 kr (och det gjorde vi) fick vi köpa nötfärs 10% för 19.90 kr/kg, högst 4 kg/kund. Vi hittade också billiga ägg som går ut vid Nyår (Vi äääälskar ägg och äter massor av det i alla dess former) och maken köpte extra fin Moccaglass för 10 kr/förpackning. Det är mest han som gillar det, men då har han lite att se fram emot! =)

Igår nämnde jag för ungdomarna Pusselbit att de skulle kunna köpa en Aladdin chokladask till varandra i julklapp. Då skulle varje familjemedlem ha en varsin att äta ur under julhelgen och mellandagarna. De tyckte att det var en bra idé. Idag tänkte jag köra iväg dem för att inhandla några julklappar och det blir nog på närmaste köpcentrum. Det är lite lättare att ta sig dit än in till la Stada.

Boxer Pusselbit är lite konfunderad över den klädda julgranen, men han har tack och lov bara stått nära och luktat på den, inte fått för sig att det är något man kan kissa på. 
Han börjar i vilket fall som helst bli samma livliga boxer som han var innan han började tappa pälsen och få problem med tumör och prostata. Det verkar också som om han börjar få ny päls och vi hoppas att det verkligen är så och inget önsketänkande, det syns inte så mycket ännu.

Nu är förmiddagsteet urdrucket och jag ska sätta igång med allt här! Ha en så härlig onsdag!! =)

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vaddå försvinner, aspergers syndrom
försvinner det bara eller........?
Undrar när migrän försvinner, jag
har värk så det knakar just nu, men
är inne och kollar om mina barn
skrivit till oss och det hade de.
Kram
Svägerska utan hästsvans

Fru Pusselbit sa...

Just uttrycket aspergers syndrom ska försvinna och det ska i stället höra till "autistiskt spektrum". De som bestämmer det här anser att det blir mera tydligt att aspergers syndrom hör till autismspektrat och inte är något ensamt. Det kan man tycka vad man vill om... fast aspergers syndrom är så inarbetat...