lördag, juli 14, 2012

Blåbär och hallon


Boxer Pusselbit är en lycklig hund. Vi tog en ca 2-timmars långpromenad och under den promenaden träffade vi bland annat på en energisk liten 4-månaders boxertik. Boxertiken var otroligt mycket mera lycklig över sammanträffandet än boxer Pusselbit, men jag tror nog att han tyckte att det var liiite spännande ändå.

Vi gick igenom en massa olika hagar och i en hage med lite fler träd än i de andra hagarna, hittade vi en hel del halvmogna blåbär. Där finns också väldigt många hallonbuskar med omogna hallon på, så längre fram i sommar får vi ta med oss en liten hink och plocka så att vi kan göra goda pajer på dem.

I en hage växer det krusbär och än så länge är det bara kart, men där kommer att finnas en hel del att plocka längre fram. När man tittar på träden ser man att det också kommer att bli många körsbär i år och det ser vi fram emot.

För någon månad sedan pratade vi i familjen om vilken årstid som var den bästa och då tyckte son Pusselbit att den årstiden när man kan skörda alla goda frukter och bär var trevligast och jag är böjd att hålla med honom om det.

Varje morgon går jag ut och plockar lite mogna smultron och jordgubbar i min lilla trädgårdstäppa och idag blev det hela 10 jordgubbar, men inga smultron (det var ca 6 stycken mogna smultron igår och fler mogna blir det längre fram...). Boxer Pusselbit gillar också jordgubbar, så idag fick han en som han belåtet smaskade i sig.

Jag och herr Pusselbit har i alla fall bestämt oss för att ikväll blir det en krusbärspaj... det är bara han, jag och boxer Pusselbit hemma. Dotter Pusselbit är i huvudstaden med vänner och son Pusselbit är hos mina föräldrar och jag misstänker att de båda har det väldigt roligt och trevligt.

Inga kommentarer: