söndag, maj 13, 2012

Trädgårdstäppetankar

Förra årets jordgubbar

Herr Pusselbit sov lite under gårdagkvällen, för han trodde att han skulle kunna vara uppe och tvätta sina arbetskläder ute i tvättstugan under natten. När klockan var 03.00 gav han upp. Tydligen hade fler tänkt samma sak och hunnit ta tvättstugan före honom. Eftersom han druckit mycket te för att kunna hålla sig vaken, behövde han besöka toan varannan timma efter det, så nattsömnen blev inte så stor. Jag misstänker att det blir jag som får försöka tvätta hans arbetskläder denna natt...

Just nu skiner solen och det vore nog en bra idé att göra några saker i vår lilla trädgårdstäppa. Som att så sallad, spenat och ärtor till exempel och rensa undan lite fjolårslöv och klippa gräsmattan som vuxit sig kämpahög av veckans regn. Egentligen är det väl mera maskrosorna som vuxit rejält...

I många av veckans tidningar har man kunnat läsa om hur man kan odla olika saker på sin lilla balkong och för några veckor sedan kunde man läsa i tidningen metro om hur man odlar saker inomhus i petflaskor i fönstren. I stadens gratistidning står det om hur storstadskommuner börjar släppa till mark som man ska kunna odla på inne i staden. Allt för att man ska kunna dryga ut sitt eget matkonto och få saker och ting så närodlat som möjligt.

Jag själv lär mig fortfarande odlingens konst och det går upp och ned med det. Jordgubbslandet går fantastiskt bra, men det skulle gå bättre om grannens katt lät bli kragpallen som jordgubbarna är i. Den lilla smultronplantan vi köpte här om året har brett ut sig till dotter Pusselbits stora förtjusning. Citronmelissen är mycket tacksam och lättodlad, i höstas flyttade vi på rabarbern och hoppas på att den trivs bättre där den är nu. Sallad är väldigt lättodlat och i år ska jag försöka ha den, även när det blir frost. Jag glömmer aldrig ett program jag såg där de i Canada odlade sallad i en vanlig kragpall med ett fönster som de lagt på kragpallen. Då kunde de odla sallad, trots att det var snö. Tydligen ska salladen vara frosttålig...

Nu är mitt förmiddagste urdrucket och jag får sätta igång. Vem vet när migränen kommer tillbaka igen?


Inga kommentarer: