torsdag, april 05, 2012

Inför Påsken


Jag sitter med mitt morgonte och njuter av det härliga solskenet utanför fönstret, men måste medge att jag inte har så stor lust att gå ut i det. Termometern visar ca plus minus 0 och jag kanske kan sitta på balkongen med hett te och massor av varma sköna kläder och filtar lite senare...

Ungdomarna har precis väckts upp av mig och de var inte särskilt glada över det. Jag nämnde att om tre timmar är dotter Pusselbits kompis på stationen och om ca fyra timmar kommer herr Pusselbit hem ifrån arbetet igen. Och att det finns varmt tevatten i köket om de kommer upp så fort som möjligt.

Jag tänkte be ett av mina barn att dammsuga och det andra att våttorka lägenheten, så kanske jag kan diska lite grand. Måste erkänna att jag fortfarande är lycklig över att min man är så händig och lagade dammsugaren här om veckan. Det är så skönt att ha en igen, för det var så väldigt mycket mera arbeta att försöka få upp allt med sopborsten och sedan våttorka. Mattorna var svårast...

Idag ska vi ta fram Påskskinkan ur frysen och börja planera maten inför Påsken. Dessutom ska mera filmjölk köpas hem och mera färskost göras, samt bröd ska bakas. Det har vuxit upp tillräckligt med gräslök ute i trädgårdstäppan som vi kan använda på Påskafton och det ser jag fram emot!

Förr om åren har son Pusselbit gjort Janssons frestelse och vi får väl fortsätta med denna tradition. Vi brukar ju också göra en vanlig potatisgratäng för dotter Pusselbits skull. Vi ska köpa hem majonnäs från Lidl och räkorna i frysen köptes in redan för någon månad sedan då de var extra billiga.

En Påsk utan påskgodis är ingen Påsk, så vi köpte hem ca 3 kg godis här om dagen och delade ut allt igår kväll och sa att det här ska räcka hela Påsken. Vi brukar äta godis runt jul, påsk och midsommar, andra dagar och veckor blir det inget. Synd att det tog ca en femtedel av vårt matkonto (kostade ca 100 kronor), men det är okay, för vi ska i stort sett bara köpa mjölk och müsli resten av månaden, allt det andra har vi redan i skafferi, kylskåp och frys...

Teet är urdrucket och jag får ta och sätta igång här hemma. Vad skönt att all migrän har flugit sin kos!! =)

Inga kommentarer: