fredag, april 01, 2011

Hänt i veckan


I måndags tittade mina föräldrar in på en kopp kaffe på vägen ned ifrån norrland och det var väldigt roligt. Det händer inte så ofta att de gör det och vi bjöd på nybakade scones.

Son Pusselbit ska också börja gå till ett ställe där de hjälper dem med aspergers syndrom att komma ut i arbetslivet och han nämnde något om en lön under tiden. Jag misstänker att det blir aktivitetsstöd, men jag vet inte ännu. Jag är så glad över att han går ensam till dessa träffar och att jag inte behöver följa med, även om det blir svårt i efterhand att dra ur honom vad de pratade om och bestämde sig för. Nu är han trots allt 20 år och jag kan inte lägga mig i så väldigt mycket och såpass har jag förstått efter alla våra samtal att han är nöjd med vad som händer och det är det viktigaste.

I onsdags fick jag en av de jobbigaste migränanfallen jag haft på länge och intog sumatriptan och var "borta" i stort sett i två dygn. Idag mår jag mycket bättre, men det är ju en del som behöver göras eftersom jag var helt väck en längre tid...

Idag är maken och skriver på ett kontrakt för ett arbete. Det blir säsongsjobb som parkanläggningsarbetare och han är glad över att efter att ha sökt över 20 jobb i veckan en längre tid äntligen ha fått napp. Han har sökt alla jobb han kommit över. De nämnde något om att de var glada över att en mogen man sökte arbete hos dem och inte bara 16-åringar... ;)

Idag är det mulet och ca en plusgrad och snön ligger fortfarande kvar på marken. Det verkar som om snön aldrig vill ge sig iväg... och jag längtar fortfarande att få börja påta i min lilla trädgårdstäppa.

Vi har pratat en hel del om vad vi ska ha för mat på studentfesten i år. Ett tag pratade vi om olika pajer med sallad till och pajerna kan man göra och frysa in i förväg. Dotter Pusselbit önskar sig mexikanskt och det ska nog inte vara så svårt. Jag ska genast börja träna på att göra bra tortillasbröd och har man stekt kyckling eller köttfärs och sedan en massa grönt, kan de som inte vill äta "mexikanskt" blanda ihop salladsingredienserna och ha det som vanlig sallad som vi hade förra året. Guacamole är inte så svår att göra (och blir så mycket godare om man gör det själv) och salsa är något som herr Pusselbit är en hejare på att göra.

Dotter Pusselbit vill helst ha en riktig tårta till kaffet, men vi funderar på fruktsorbet. Det kan man nämligen också göra i förväg och kan vara läskande om det råkar vara en varm dag. Jag har lärt mig att allt man kan göra i förväg är bra, för det dyker ändå upp en massa saker i sista sekunden som man inte tänkt på, men som måste göras...

3 kommentarer:

Nillas Trädgård sa...

Vad kul att höra att han har fått något att syssla med. Även om det "bara" är ett säsongsjobb så kan det ju bli återkommande. Det lät ju dessutom som ett roligt jobb :-)
/Frogprincess

Ninja sa...

Mexikansk mat är både enkel och rolig....vi brukar äta Tacos när vi är många. Man plockar ihop det man själv tycker är gott och det brukar passa alla....

MICKAN from QUEENS FIELD¸.•°`♥✿⊱╮ sa...

Det är inte alltid lätt att få arbete så man blir alltid lika glad när någon hittar ett arbete. Nu hoppas jag på att min son får ett som han sökt.
Får se vad jag själv ska ha till mat idag, vet inte riktigt ännu men det märker man när magen börjar kurra. Ha en bra dag och helst utan migrän :)