måndag, augusti 15, 2011

Helgens göromål


I lördags höststädade jag och maken vår lilla trädgårdstäppa. Bostadsbolaget hade under veckan klippt ned vår häck, men inte gjort det så bra och heller inte tagit reda på allt avfall som blev. Nu är också stockrosorna och citronmelissen nedklippta. Allt som allt blev det fyra stora svarta sopsäckar som bars bort och nu står en vas med blommande stockrosor på balkongbordet och lyser upp vår tillvaro.

Igår gick jag igenom våra garderober inför hösten och vintern och kan konstatera att det bara behöver köpas vinterskor till herr och son Pusselbit. När min syster med barn var här uppe för någon vecka sedan, fick vi också två säckar kläder från henne, så nu har jag städat ur lite av det vi inte längre behöver, som t-shirtar med hål eller väldigt urtvättade kläder... Herr Pusselbit har paxat dem för att ha dem vid reparationer av bilen eller andra smutsiga arbeten och det är okej för mig.

I helgen kom också ett brev iväg till csn från son Pusselbit. Eftersom han snart börjar komvux, har han sökt bidragsdelen inför hösten och lånedelen tänkte han klara sig utan. Jag har sagt till mina ungdomar att så länge de bor hemma och studerar, är det bra om de försöker klara sig bara med bidragsdelen, för det är bäst att vara så lånefri som möjligt.

Dotter Pusselbit har av någon oförklarlig anledning blivit intresserad av att bli en byggjobbare. Hon funderar på att försöka få en praktikplats på ett byggföretag som det och se om det är så roligt och trevligt som hon tror att det är. Jag hoppas att det går bra, för det är inget dåligt yrke... min farfar var en byggjobbare och min ena syster i USA är byggingenjör och inom makens släkt har vi en del personer som arbetar inom byggbranschen.

Nu är teet slut och jag ska fortsätta med det som ska göras idag. Det är mulet väder och det regnade i natt...

Inga kommentarer: