söndag, augusti 21, 2011

En intensiv gårdag


Igår var det en intensiv och intressant dag. Väckarklockan ringde vid 07.00 och jag och maken kom upp först vid 07.30. Vi vaknade försiktigt med te och kaffe under tiden vi surfade omkring lite på internet. Sedan väckte vi upp ungdomarna och först tog sonen ett bad och sedan dotter Pusselbit.

Maken fick diska och son Pusselbit fick ta den lilla toan och när badrummet var ledigt, tog han det också. Jag plockade undan alla saker, tog hand om nytvättade kläder, torkade av alla köksytor, köksskåp osv. Sedan tog jag hand om disken och maken bar bort en del saker till förrådet och sedan hoppade han i badet.

Son Pusselbit började dammsuga vardagsrummet, hallen, köket och sitt rum. Dotter Pusselbit skickades till Willys i regnet för att köpa det sista till dagens middag och halvvägs dit hittade hon en Iphone mitt på gångvägen. Då vände hon hemåt och lämnade den till oss innan hon cyklade mot Willys igen. Vi lade den i torrt ris för att dra ut fukten ur den och när den ringde svarade vi, men hörde inte vad personen i den andra sa, förrän vi satte på ett headset.

Då hade maken redan hunnit iväg för att möta sin kära moder på stationen och också hunnit ringa hem minst 2 gånger för att särskilt inpränta i mig att inte lämna ut iphonen åt någon som inte ägde den... för då skulle vi åka fast för häleri...

I alla fall ägdes iphonen av en mycket tacksam och lycklig ung tjej i son Pusselbits ålder och hon kunde koden till mobilen, så jag är rätt säker på att den tillhörde henne.

När de gått, hann jag fräscha till mig själv, sonen tog sista delen av disken och jag lade handen vid det sista i lägenheten innan herr Pusselbit och svärmor steg innanför dörren. Då hade en dyblöt dotter hunnit hem från Willys och hon skulle iväg till coop och köpa god glass för 10 kr/paketet. Hon var inte glad över det, men susade iväg.

Jag och maken satte igång med dagens mexikanska middag och vi alla tröstade den dyvåta dotter Pusselbit när hon kom hem igen och bytte våta kläder mot torra. Hennes kläder torkades senare över badkaret inne i badrummet...
Hon hade också köpt några godsaker till sig själv som tröst...

Dagen blev trevlig och underbar, trots det myckna regnet utanför fönstret och när det till slut blev lite uppehåll efter middagen, tog vi alla en längre promenad med boxer Pusselbit. Väl tillbaka fikade vi med bullar, kakor, mockaglass och jordgubbsglass. Sedan följde maken sin moder till stationen och dagen var över.

Idag tar vi det lugnt och njuter av att solen tittar fram då och då och vi äter också goda rester från gårdagen...

Inga kommentarer: