torsdag, januari 17, 2013

Kan man vara lokförare när man har Aspergers syndrom?

Kan man vara lokförare när man har Asperger? Den frågan togs upp i P1 Studio Ett, tisdagen den 15 januari den här veckan. I studion kunde man lyssna till lokföraren Torolf (som kört lok prickfritt i 28 år), riksdagsledamoten Penilla Gunther (KD) och Transportstyrelsens läkare Stina Stenback.

Det märktes tydligt att Stina Stenback inte hade tillräckligt mycket på fötterna för att kunna föra sin talan och förklara VARFÖR Torolf blivit avstängd från att köra lok så fort han fick sin aspergerdiagnos eller varför någon med aspergers syndrom inte är lämplig att framföra tåg. Det märktes också att hon inte vet särskilt mycket om aspergers syndrom för att kunna säga något vettigt och det kan ju bero på att hon är en allmänläkare som råkar vara en överläkare och det gör henne inte till en expert inom psykiatrin. Ändå är hon en av de "expertläkare" som ska sitta och bedöma alla ansökningar om vanliga körkort och körkort inom yrkestrafik.

När personer som har aspergers syndrom, adhd eller något annat inom npf ska ansöka om att få ett körkort, måste de samtidigt lämna in ett intyg från en expert som vet hur alla dessa diagnoser fungerar - alltså från en psykiatriker och inte en allmänläkare. Då kan man ju undra över varför dessa allmänläkare på Transportstyrelsen, som inte vet så mycket om dessa diagnoser, ska bestämma framtiden för alla körkortssökande svenskar.

  Det hela kändes overkligt att lyssna till och man undrar om Transportstyrelsen har läkare som bara är fördomsfulla. De har inte ens kunnat visa att detta beslut om Torolf bygger på vetenskapliga fakta och forskning.

Jag vet att det finns fler inom olika npf-diagnoser som dessa läkare på Transportstyrelsen har nekat att få körkort, eller fortsätta att få arbeta som yrkesförare när det kommit fram att de fått en npf-diagnos, så lokföraren Torolf är inte ensam. Jag vet också att det finns människor där ute som skulle kunna få en diagnos om de utreddes, men de är rädda för vad som ska hända med dem och deras arbeten som de försörjer sig på om Transportstyrelsen har denna fördomsfulla syn på dem som grupp, utan att de blir prövade individuellt.

Transportstyrelsen å sin sida anser att de prövar varje person individuellt, men hur kan det då komma sig att i stort sett inga med npf-diagnoser inom yrkestrafik släpps igenom deras nålsöga? Inte ens en person som Torolf som framfört tåg prickfritt i 28 år?


1 kommentar:

Anonym sa...

Om man har varit prickfri lokförare
i 28 år kan man fortsätta vara det
oavsett diagnoser. Det borde vara
en självklarhet, alla bedöms ju
efter hur de sköter sitt jobb.
EA