onsdag, augusti 15, 2012

Det börjar bli skördetid


Ute är det strålande solsken, snart blir det en promenad med boxer Pusselbit (när jag druckit upp mitt te) och jag funderar på att ta med mig småhinkar och plocka lite körsbär. De har varit mogna i några dagar och vi har ätit lite av dem på hundpromenaderna.

Igår åt vi plommon, men de är inte riktigt helt mogna ännu, det var bara några stycken som föll ner från trädet när herr Pusselbit skakade det.

Jag ska också se om krusbären i en hage är mogna, och om de är det ska jag plocka några. Vet inte om hallonen och blåbären vi såg i två hagar är övermogna, men måste kolla upp det också, för finns det några att plocka skulle det bli fantastiskt gott! De aroniabär som växer i vår häck blir inte så många i år som de varit förr om åren. Undrar om de samkör med rönnbären, för de verkar inte bli lika många i år som förr heller.

Jag plockade lite nypon igår och det var ju ingen stor hit, men jag ger inte upp. Kanske att det blir bättre om man torkar dem? Har hittat en hel del användbara recept på nätet och har sett att man kan köpa torkade nyponskal på hälsokostaffärer, men då plockar och torkar jag dem hellre själv. De var inte så värst billiga...

Min syster på västkusten plockade nässlor här om dagen som hon torkade. De ska hon smula över müslin på vintern. Funderar på att skörda vår potatis den här veckan, de är inte så värst stora, men de är inte heller för små. Är lite nyfiken på hur många kg det blir av de 4 stycken potatisarna jag satte i vår lilla kragpall i våras ;)

Inga kommentarer: