onsdag, augusti 15, 2012

Dagens skörd


När jag kom till hagens körsbärsträd, var alla körsbär redan borta... men jag såg en ekorre som stirrade nyfiket på mig genom grenarna. Då gick jag vidare till krusbären. Där hade någon redan varit framme, men gett upp. Det var så många och höga brännässlor runt alla krusbärsbuskar, så det var bara plockat i ett litet hörn.

Den som känner mig vet att "lite" brännässlor inte stoppar mig, jag trampade ned alla innan jag satte igång med operation krusbärsplockning. Det var ca 25 grader varmt i skuggan och jag kunde omöjligt ha på mig något långärmat i solen där buskarna var, så mina armar blev rätt så rivna på de taggiga buskarna innan jag fick nog vid 2 liter.

Det finns ett annat körsbärsträd i den hagen där körsbären mognar lite senare och som inte är så sura. Jag gick förbi det och började plocka lite från det, men de flesta får nog gärna mogna lite mera innan jag plockar mer än de 5 dl jag plockade. Måste erkänna att min lust att plocka dem försvann rätt så snabbt när jag började inse att det stack överallt på mina ben och när jag tittade ner såg jag att jag stod i en myrstack och att det kröp myror på mina ben, både under och på byxorna. Den första känslan var att vilja ta av sig byxorna så fort som möjligt och bara skaka av sig allt, men jag stod på en höjd där en MASSA folk kunde se mig, så det var inget jag gjorde...

När myrorna försvunnit och jag tagit mig hemåt och fryst in krusbären, gjordes dagens middag - ärtsoppa. Efter det tog jag och maken en kvällstur med boxer Pusselbit och då fick vi ihop en liter plommon, så nu ska jag fundera ut vad jag ska göra med plommonen. Antingen bakar jag något på det, eller så gör jag nog marmelad på det hela...

I morgon ska jag gå till hagarna längre bort och se om blåbären och hallonen finns kvar, om de är övermogna eller om de helt enkelt redan är plockade av andra.

1 kommentar:

Ninja sa...

Vi har ett stort körsbärsträd på landet med goda bär, men fåglarna hinner alltid först.