torsdag, maj 05, 2011

Läkarbesök


Igår kunde jag inte ta mig hemifrån utan behövde vara nära en toalett den mesta tiden... men idag verkar migränen ha lugnat ned sig och jag mår riktigt bra och får passa på att göra allt idag det jag inte kunde göra igår i stället.

Min läkare på vårdcentralen har kontakt med den neurologläkare jag träffat angående min migrän, så i förmiddags bestämdes det att jag ska pröva en ny medicin eftersom den förra inte hjälpte. Visserligen kan man köpa Zomig Nasal receptfritt, men det jag får på recept blir billigare och fler doser. Medicinen ska tydligen hjälpa redan inom 10 minuter och man kan inte spy upp den. Vi får se hur det går. Dessutom ska jag fortsätta med mina betablockerare, Behepan och Folacin.

Jag måste erkänna nu när jag gått igenom almanackan för att sammanställa alla dagar under de sista månaderna jag haft migrän, att jag faktiskt verkar ha ca 5 färre migrändagar per månad än under samma tid förra året. Vissa månader har jag bara 10 migrändagar mot 15-20 migrändagar förra året, så visst hjälper det med betablockerare. =)

Min migrän är ju också hormonell och det kan jag inte påverka särskilt mycket. Något mera som är svårt att påverka är lågt lufttryck, vilket också ger mig jobbig migrän.

Jag har förut aldrig haft problem med mat, men har nu märkt att migränen blir sämre om jag äter väldigt starka ostar eller dricker apelsinjuice under ett migränanfall.

Nu har jag druckit dagens fjärde mugg citronmelisste och ska göra fler saker som måste bli gjorda...

Inga kommentarer: